Wat is boulderen?

Nederlands

Boulderen is up and coming! Deze snel groeiende discipline van het klimmen is het spectaculaire, atletische broertje van het klimmen aan een touw. Boulderen doe je zonder touw boven een dikke valmat, je klimt tot maximaal vier meter. Boulderen wordt daarom ook wel de sprint onder het klimmen genoemd. Kracht, techniek, dynamiek en souplesse worden op een speelse manier getraind. Daarnaast wordt het oplossend vermogen aangesproken, hierdoor is boulderen een hele sociale sport. Samen met vrienden een boulder ‘’probleem’’ oplossen, om na afloop nog een biertje te drinken aan de bar.

Wij hebben boulders van elk niveau, van beginner tot vergevorderd, zelfs voor kinderen hebben wij speciale boulders. Een introductie-cursus is niet verplicht. Na een korte uitleg van de ‘’spelregels’’ kun je zelf aan de slag. Je hebt zelfs geen klimpartner nodig, alleen komen is geen probleem. Boulderen is mogelijk vanaf 7 jaar onder toezicht van een volwassene, zelfstandig boulderen kan vanaf 13 jaar. Voor kinderen onder de 7 hebben wij een kleine speelplaats waar zij zich kunnen vermaken.

Wat heb je nodig? Behalve soepele sportieve kleding en schone sportschoenen, heb je niets nodig. Het is ook mogelijk om klimschoenen te huren dit vergemakkelijkt het klimmen aanzienlijk.

Inschrijven voor een introductie les? Stuur een mail naar: info@boulderhaldecampus.nl

 

Boulder veilig en verantwoord

  • Het is verboden bovenop de wanden en blokken te klimmen. Met uitzondering van de paars gekleurde uitklimwand.
  • Het is verboden constructie-elementen, zoals dakbalken, te gebruiken bij het klimmen.
  • Rennen, liggen of spelen op de matten is niet toegestaan.
  • Wacht op je beurt en houd voldoende afstand (1,50 m) tot klimmers in de wand zodat je niet geraakt wordt bij een val of dynamische beweging.
  • Zorg dat je de juiste valtechniek beheerst. Vraag om uitleg bij de bar.
  • Zorg dat je vanuit iedere positie beheerst kunt afspringen (afklimmen is veiliger dan afspringen).
  • Oefen het afspringen en het opvangen van je val regelmatig.
  • Doe een warming up voordat je begint met boulderen.
  • Draag geen sieraden of andere voorwerpen op je lichaam.
  • Drink geen alcohol voor of tijdens het sporten.
  • Volg de instructies van het personeel op.

Hou het schoon en netjes

  • Geen pofzak dragen op je rug en geen pofzakken op de mat.
  • Gebruik pof met mate.
  • Boulderen op blote voeten of sokken is niet toegestaan.
  • Het dragen van sokken in huurschoenen is verplicht.